02177071745

02177082377

info at banibast.com

انکر بولت1

انکر بولت (Anchor Bolt) – رول بولت چیست؟
در پروژه های ساختمانی، انکر بولت (رول بولت) ها به منظور نصب صفحه ( Plate ) های فلزی با ابعاد و ضخامت های مختلف به سطحوح ( Base Material ) از جنس بتن سخت شده، سنگ، آجر و … مورد استفاده قرار می گیرند.

این صفحه ها امکان اتصال و جوشکاری قطعات فلزی مختلف به سازه بتنی به منظور اجرای انواع نماهای خشک و کامپوزیت، اجرای ساپورت های تأسیسات مکانیکی و الکتریکی، نصب تجهیزات و ماشین آلات و … را فراهم می کند. اما آن چه در این میان اهمیت دارد، انتخاب انکر بولت (Anchor Bolt) مناسب با توجه به نوع عملکرد، سایز، ظرفیت باربری و محدودیت های نصب می باشد.

انکر بولت از لحاظ نوع و عملکرد به دو دسته مکانیکی و شیمیایی طبقه بندی می شود.

به طور کلی عملکرد انکر ها ( گیرایی در بتن یا مصالح دیگر ) به چهار روش صورت می پذیرد:

در این حالت انکر پس از نصب یا کاشت، به واسطه ایجاد نیروی اصطکاک با مصالح پایه می تواند بار های متفاوتی را تحمل کنند. اغلب انکرهای فلزی – این نوع انکر ها با نام انبساطی نیز شناخته می شوند – و پلاستیکی ( رول پلاک ) به این شیوه عمل می کنند و به راحتی نصب می شوند.

در این حالت انکر با ایجاد حفره یا خزینه کردن مصالح پایه – که در این حالت اغلب بتن می باشد – باعث ایجاد گیرایی می شود. این نوع انکر ها ظرفیت باربری بالایی دارند و می توانند بارهای دینامیکی را نیز تحمل کنند و در فواصل کمی از لبه مصالح پایه نیز نصب شوند.

این نوع انکر ها به طور همزمان به دو روش اصطکاکی و کلیدی عمل می کنند. این انکر ها نیز ظرفیت باربری بالایی دارند و بارهای دینامیکی را نیز تحمل می کنند.

انکرهای مکانیکی:

عوامل مؤثر در انتخاب نوع انکر عبارتند از :

 

۱- شرایط محیطی

عوامل جغرافیایی مانند شرایط آب و هوا و میزان رطوبت، وجود مواد خورنده مانند اسید ها، چربی ها، مواد نفتی، فسفات ها، سولفات ها و … در محل نصب انکر و در مکان هایی چون شهرهای حاشیه دریا ها، پالایشگاه ها، تصفیه خانه ها، نیرو گاه ها، کارخانه ها و … از عوامل مؤثر در انتخاب انکر می باشد. جنس ( فولادی، پلاستیکی و شیمیایی )و پوشش ( گالوانیزه سرد، گالوانیزه گرم، استنلس استیل و … ) انکر انتخابی از مواردی است که با توجه به شرایط محیطی تعیین می شوند.

۲- میزان بار

انکر ها بر حسب نیاز، نوع عملکرد، جنس، نوع بار ( کششی و برشی و یا استاتیکی و دینامیکی )، بارهای مختلفی را ( بین ۱۰ تا ۱۵۰۰۰ کیلوگرم ) می توانند تحمل کنند.

۳- نوع بار

به طور کلی بار های سازه ای به دو دسته تقسیم می شوند :

۳-۱بارهای استاتیکی ( Static Load )

بار های استاتیکی با میزان ثابت به سازه وارد می شوند و با گذشت زمان تغییر نمی کنند. بار مرده مانند وزن سازه، وزن تجهیزات نصب شده، وزن نفرات و … نمونه هایی از بار استاتیکی می باشد. تقریباً همه انکرها این نوع بار را تحمل می کنند.

۳-۲بارهای دینامیکی ( Dynamic Load )

این نوع بار ها با گذشت زمان تغییر می کنند و به سه دسته کلی تقسیم می شوند :

۳-۲-۱خستگی ( Fatique )

عبور و مرور نفرات، ماشین آلات، نیروی وزش باد، بارش برف، انواع دستگاه ها و تجهیزات در حال کار مانند موتور های برقی، مثال هایی از ایجاد این نوع بار ها هستند.

۳-۲-۲شوک ( Shock )

این نوع بار در زمان بسیار کوتاه و بر اثر برخورد شدید، انفجار و یا از بین رفتن قسمتی از سازه ایجاد می شود.

۳-۲-۳زلزله ( Seismic )

بدیهی است برای تحمل هر یک از انواع بار های دینامیکی می بایست انکر بولت (Anchor Bolt) مناسب انتخاب شود.

 

اشتراک در خبرنامه

دریافت تمام آخرین اخبار و پیشنهاد با اشتراک در خبرنامه ما